woensdag 11 januari 2012

Kerstboom, kippen & meer

De kerstboom was geweldig; hij hing vol met engelen en heeft geen naaldje laten vallen. De boom staat nu in de schuur om de overgang naar buiten geleidelijk te laten verlopen. Binnenkort mogen de kippen er weer van genieten in hun ren.

Van Nijmegen naar de Achterhoek
Inmiddels wonen we een jaar op het platteland. Het lijkt veel langer geleden dat we in de sneeuw van Nijmegen naar de Achterhoek verhuisden. Wat heeft de verhuizing naar ‘buiten’ ons gebracht?

Eerst de mindere kanten:
Veel heen-en-weer rijden naar zwembad, muziekles, vriendjes en school, maar dat wisten we van tevoren. Dat doen we gewoon. En dat was het eigenlijk wel.

En dan een greep uit de leuker-dan-verwacht-aspecten van het buitenleven:
- Zondagochtend. ‘s Morgens de kippen voeren en dan even over het weiland banjeren. Stilte; ik hoor alleen de ganzen, die gakkend in v-formatie overvliegen. Dan naar binnen voor een kop koffie – vers uit de koffiemolen, met opgeklopte biologische melk (nog wel gewoon uit een pak). Puur genieten.

- De buitenlucht. M. en I. voetballen, skelteren, spelen met zand, takken en water of rennen over het weiland. En wij snoeien, slopen, vegen, verven, wieden, spitten, zaaien en oogsten – al dan niet geholpen door M. en I. We zijn zoveel buiten en dat voelt goed.

- Stookplezier. Eerst was de houtkachel een bron van ergernis (is dat kreng alweer uit), maar nu ik het fikkie stoken weer in de vingers heb, word ik er helemaal rustig van. En de warmte die de kachel afgeeft, is niet te vergelijken met cv-warmte...

- Het groene uitzicht. Door het erf te versoberen – hagen ingekort, prieel gesloopt, pergola neergehaald – is het uitzicht almaar weidser geworden. Het is prachtig om het omringende landschap met de seizoenen te zien veranderen. Ook het zonlicht op het weiland is in de winter heel anders dan in de zomer. Onbeschrijflijk mooi.

- Het is allesbehalve saai op het platteland. Ik geniet van de ruimte, de boerenbedrijvigheid en de natuur om ons heen. En als ik zin heb in een terrasje, leuke winkels en veel mensen, zit ik zo in de stad. Nee, niet in Doetinchem – wat hier gezien wordt als de stad – maar in Arnhem of Zutphen. Heerlijk!

Heb je ook plannen om de stad te verruilen voor het platteland? Stuur me eens een mailtje (petra@mooieverhalen.nl). Ik ben benieuwd wat je tegenhoudt of waar je meer over wilt weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen