De mooiste (wilde) bloemenborder van de Floriade

Voor de zomervakantie was ik een dag op de Floriade. Omdat er zo ontzettend veel te zien was, richtte ik me op tuinen en duurzaamheid. De tuin van Wilde Weelde - Wilde Weelde Wereld - maakte de meeste indruk. Bloemrijk, natuurlijk, op een mooie manier wild en vol leuke vindingen, zoals een bijenhotel en compostbak onder een houten bankje.
 
Natuurlijk heb ik nog veel meer gezien, maar wat me naast de natuurrijke tuin het meest is bijgebleven? De kinderen die van een met gras begroeide heuvel afrolden. En een plezier dat ze hadden. Door niemand zo bedacht, maar juist daarom zo leuk.

Je kunt de Floriade nog bezoeken tot en met 7 oktober 2012. Volgens hovenier Ruurd van Donkelaar, die ik tegen het lijf liep in de Wilde Weelde Wereld, is hun bloemenborder deze maand op zijn mooist!

Wilde weelde op eigen terrein.

Tips voor een natuurrijke tuin

  • Kies veel verschillende soorten planten die nectar of stuifmeel leveren voor vlinders en andere insecten.
  • Maak een rommelhoekje met bladeren en takken als schuilplaats voor vogels, padden en egels.
  • Gebruik weinig steen of verharding zodat regenwater in de bodem kan zakken.
  • Maak de tuin in de herfst niet winterklaar; veel insecten overwinteren in afgestorven stengels en tussen afgevallen blad. Bron: Wilde Weelde.

Reacties