De spreeuw, de dakpan & de wijnkistjes

Ritsel, ritsel, tik, tik, tik. Steeds driftiger hoorden we een spreeuw aan ons dak sjorren. Net als vorig jaar wilde hij (of zij) graag weer een nest bouwen onder onze dakpannen. Laten wij ons dak afgelopen winter nu net wat dichter gemaakt hebben. De mussen piepen nog wel tussen de dakpannen door, maar de spreeuwen dus niet. Dat kan natuurlijk niet in het Jaar van de Spreeuw...

Snel timmerde ik van twee wijnkistjes een spreeuwenkast. Nadat we die onder de dakrand hadden opgehangen, zagen we dagenlang geen enkele spreeuw meer. Geschrokken? Beledigd? Inmiddels is de spreeuw weer terug - en hoe, soms zie ik er wel drie tegelijk rondom het wijnkisthuisje ronddarren. Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.


Op Beleef de lente kun je een spreeuwennestkast volgen, al lijkt het daar geen succes te worden. Ik kijk regelmatig met mijn zoon hoe het gaat met de spreeuw, de slechtvalk en andere vogels; fascinerend!

Wat vindt jij van de spreeuw? Ik vind het eigenlijk maar een zenuwachtig beestje...

Reacties

  1. Ooit had ik ook een spreeuw onder mijn dak..... ik werd er gek van! Wat een kabaal, de hele dag door, s'morgens al heel vroeg maakten ze me wakker. Mijn hele stoep onder de poep..... Nee ik was niet zo blij met een spreeuw zo dichtbij.
    Jarenlang zag ik ze ook iedere keer weer een nest in de goot maken. Dat ging goed zolang het niet regende, maar zodra er een bui kwam spoelden ze weg. Ze zijn ook een beetje dom dus ;-) Leren niet echt van hun fouten.
    Succes met je spreeuw!
    Hannah

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Die webcams zijn echt "big brother" bij dieren. Ik durf te wedden dat als ze een tvzender zo gek krijgen om dat uit te zenden het nog wel loopt ook!
    Hier ook veel spreeuwen die uit onze tuin eten en af en toe een nest bouwen onder het dak. Afgelopen jaar werden we er wakker van, maar later was het op de een of andere manier ook wel weer heel erg stil toen ze uitgevlogen waren!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Er zit hier een heel troepje in het naburige bosje en dus komen ze bij ons ook op bezoek, ze vliegen zo mooi vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een reactie achterlaat! Soms is dat lastig, extra leuk als je de moeite neemt. Je kunt me ook volgen op Instagram: @tuinwaarts.