Groene uittip: Kom in de Kas

Komend weekend - 5 en 6 april - is het Kom in de Kas. Als tuindersdochter heb ik goede herinneringen aan dit evenement. Alsof ik nog niet genoeg in de kas kwam, gingen we in het Kom-in-de-Kas-weekend vaak bij een ander tuinbouwbedrijf kijken.

Inmiddels woon ik op een plek waar in de wijde omtrek geen kas te vinden is. Ik ga dus eerder 'Lekker naar de Boer' (daarover later meer). Als ik in de buurt van Brielle woonde, ging ik komend weekend zeker langs bij Frank de Koning, een van de weinige deelnemers die biologisch kweekt. Dat spreekt me wel aan - als biologische moestuinder.

Dochter Isabelle als kleuter naast het voormalige
glastuinbouwbedrijf van mijn ouders.

Tuinbouwbedrijf Frank de Koning
Kloosterweg 7
3232 LB Brielle
Teelt: biologische paprika's
Meer info: Kom in de Kas op Voorne Putten.

Ook deze adressen met een biologisch tintje lijken me de moeite waard:
W. Koolhaas
Tuinderslaan 10
3641 PZ Mijdrecht
In de kas van deze zorgboerderij worden verschillende biologische groenten gekweekt (die je ter plekke kunt kopen).
Meer info: Kom in de Kas in de regio Ronde Venen

Tuinbouwmuseum Mea Vota
Boskoops Glorie 33
6851 VH Huissen
In het tuinbouwmuseum in Huissen vindt je een aantal authentieke druivenkassen, die de status van gemeentelijk monument hebben. Hier kun je terecht met al je vragen over de (biologische) druiventeelt. Verder vinden er tijdens het Kom-in-de-Kas-weekend nog tal van activiteiten plaats.
Meer info: Kom in de Kas in de regio Arnhem-Nijmegen.

Kom in de Kas is sowieso een leuk uitje, zeker als je nog nooit in een kas hebt rondgekeken. Verwonder je over hoe planten groeien en luister naar het verhaal van de kweker. Uit ervaring weet ik dat kwekers met bijzonder veel passie over hun teelt kunnen vertellen. Veel plezier!

Reacties

  1. Zeker leuk "Kom in de Kas", wij wonen dus midden tussen de kassen en ja kijken er ook graag rond.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen