Boekrecensie: 34 planten om mee te tuinieren

Mijn boekenkast staat vol tuinboeken: van 'Met mest en vork' tot 'Floret Farm's Cut Flower Garden'. De nieuwste aanwinst is '34 planten om mee te tuinieren, maak je eigen plantenextracten voor een vitale tuin'. Dat boek kon ik niet laten liggen. Ik ben een echte compostfanaat; zelf plantenextracten maken sluit daar mooi op aan. Met plantenextracten kun je de planten in de moestuin op natuurlijke wijze versterken en beschermen. Hoe biologisch wil je het hebben?



Brandnetel, heermoes, smeerwortel en varen
Bijna iedere moestuinder met een groen hart heeft wel eens in een stinkende emmer brandnetelgier staan roeren. Ik dus ook. In het boek '34 planten om mee te tuinieren' lees je hoeveel meer er mogelijk is. Naast het basiskwartet - brandnetel, heermoes, smeerwortel en varen - worden dertig andere planten beschreven die een impuls kunnen geven aan je moestuin (inclusief teeltinformatie en recepten; het boek leest als een kookboek). Voor mij zaten er echt verrassingen tussen, bijvoorbeeld gefermenteerde goudsbloem om kolen en tomatenplanten te versterken. En wist je dat brandnetelextract niet hoeft te stinken? Dat ga ik eerst maar eens uitproberen. Ik heb de eerste brandnetels al gespot.


- '34 planten om mee te tuinieren, maak je eigen plantenextracten voor een vitale tuin', Bernard Bertrand e.a., via Groeneboekenshop.nl.
- Met mest en vork, Alma Huisken & Doortje Stellwagen, Uitgeverij Lemniscaat.
- Floret Farm's Cut Flower Garden, grow, harvest & arrange stunning seasonal blooms, Erin Benzakein en Julie Chai.








Reacties