Botanisch erfgoed



Even lunchwandelen brengt me vaak langs een plek waar ooit een boerderij gestaan moet hebben. Elk voorjaar verschijnt daar – tussen twee knoestige leibomen – een prachtig bloemenveldje. Eerst sneeuwklokjes, dan heel mooie blauwe bloempjes (ik denk Chionodoxa oftewel sneeuwroem) en enkele narcissen. Zowel de blauwe bloemetjes als de narcissen hebben zich tot in de berm vermeerderd; daar heb ik er voorzichtig een paar uit de grond gehaald. Die staan inmiddels in onze boerentuin. Mijn eigen botanisch erfgoedproject. Ik zal ze koesteren!




Wilde narcis in Drenthe
Via Daily Greenspiration hoorde ik over een iets grootschaliger botanisch erfgoedproject in Drenthe. Landschapsbeheer Drenthe en de provincie Drenthe zijn daar project 'Drentse Paosbloem' gestart om de wilde narcis te behouden. Erfeigenaren worden opgeroepen om te kijken of ze deze bloemen op hun erf hebben staan. De wilde narcis was van oorsprong in Drentse beekdalen te vinden en werd later geïntroduceerd op Drentse boerenerven. Inmiddels is de wilde narcis zeldzaam geworden. Lees hier meer over dit sympathieke project.



Nu ik die narcis nog eens beter bekijk... Zou dat ook een wilde narcis zijn? 


Reacties

  1. Wat leuk! En wat een mooie foto's. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen idee heb hoe de wilde narcis eruit ziet danwel verschilt van de gecultiveerde variant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Het is inderdaad niet de wilde Narcis. Maar hij blijft mooi!

      Verwijderen
  2. Dat wist ik niet, dat de Wilde narcis (Narcissus pseudonarcissus) ook in Drenthe inheems is. Ik dacht dat die oorspronkelijk niet noordelijker dan de Eifel/Belgische Oostkantons en Nederlands Limburg voorkwam. Ik had me altijd laten vertellen dat die noordelijker in Nederland vanuit de Stinzenflora verwilderd was.
    Die narcis op jouw foto... ik durf het zo niet zeggen, of het een Wilde narcis is. Hij lijkt me net iets groter, en een tikkeltje donkerder dan de wilde soort...
    Die blauwe bloemetjes zijn overigens inderdaad Chionodoxa ofte sneeuwroem. Welke soort, dat durf ik niet zeggen op basis van de foto. (Je vindt in de handel vooral de Chionodoxa lucillae, maar in Nederland zou in de stinzenflora vooral de Chionodoxa forbesii en Ch. sardensis (resp. grote en kleine sneeuwroem) te vinden zijn.)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad niet de wilde Narcis (op de foto). Leuk om te horen dat de blauwe bloempjes sneeuwroem zijn. Prachtig zijn ze!

      Verwijderen

Een reactie posten

Leuk als je een reactie achterlaat! Soms is dat lastig, extra leuk als je de moeite neemt. Je kunt me ook volgen op Instagram: @tuinwaarts.